مطلب وبلاگ

لایه برداری با فنول به منظور جوانسازی دور چشم

مراقبت های پوستی

هدف:مقایسه میزان عوارض و رضایت بیمار و پزشک در روش بلفارو پیلینگ میکروپانچ با بلفاروپلاستی پلک فوقانی به منظور جوانسازی دور چشم

جوانسازی دور چشم

مطالعه حاضر یک نوع کارآزمایی بالینی شاهد دار تعداد 20 بیمار که جهت جوانسازی پری اربیتال به کلینیک های پوست وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مراجعه می کنند، بطور غیرتصادفی آسان وارد مطالعه می شوند و بطور تصادفی به دو گروه درمانی میکرو پانچ بلفارو پیلینگ و بلفاروپلاستی تخصیص می یابند.

ملاک ورود به مطالعه: سن بالای 40 سال، تایپ پوستی Fitzpatrick I-III، ضخامت پوستی نازک تا متوسط، داشتن چین های منتشر پری اربیتال، پتوز خفیف تا متوسط مدیال یا لترال پلک فوقانی، دادن رضایت آگاهانه برای شرکت در مطالعه.

معیارهای خروج از مطالعه: درمان موضعی قبلی، عدم رضایت بیمار در گروه بلفاروپیلینگ پس از تمیز کردن صورت و تزریق بی حسی موضعی در ناحیه پلک فوقانی ، پیلینگ توسط فنول 89% و با یک اپلیکاتور پنبه ای در تمام منطقه پری اکولار انجام می شود تا زمانی که یک لایه سفید رنگ تشکیل شود سپس با یک قیچی آیریس بسته به ضخامت پوست بیمار ، تعداد 20-5 برش قیچی با پهنای 5-3 میلی متر در یک الگوی شبکه ای در پلک فوقانی ایجاد می شود.زخمها بخیه زده نمی شود و به طور خود بخودی اپیتلیالیزه می گردد. در گروه بلفاروپلاستی ، پس از تزریق بی حسی موضعی ، برش ها با یک تیغ جراحی شماره 15 به صورت سطحی در میانه اپیدرم ایجاد می شود و لایه های پوست که از قبل علامت گذاری شده اند، برداشته می شوند.هموستاز با کوتر انجام می شود چربی ها خارج و کوتر می شود.

در هر دو گروه بیمارها از نظر عوارض جانبی روزانه ویزیت شده و همچنین دو ماه پس از عمل میزان رضایت بیماران بر اساس یک مقیاس 5 درجه ای نمره گذاری می شود . همچنین میزان رضایت پزشک از طریق عکس های گرفته شده قبل و دو ماه بعد از عمل توسط دو پزشک جداگانه بر اساس کم،متوسط،خوب و عالی ثبت می گردد. نتایج وارد نرم افزار شده و به کمک آمارهای توصیفی و نمودار و جدول گزارش می شود

پیامدهای اولیه: بررسی میزان رضایت بیماران طی ویزیت حضوری یا تلفنی برای افتادگی پلک، درد، تقارن،حس زیبایی، اسکار، عوارض و وضایت کلی بیمار دو ماه بعد از عمل بر اساس یک مقیاس 5 درجه ای ( اصلا ، کم، متوسط، خوب، عالی) از صفر تا 4 نمره گذاری می شود.

پژوهشگر: دکتر بهزاد بافنده

پاسخ دهید